wtorek, 16 lipca 2013

Nvidia w natarciu - pojedynek GTX 770 vs Radeon 7970 GHz edition

Nvidia wprowadziła do swojej oferty nowego konkurenta dla Radeona 7970 GHz edition. Jest nim GTX 770 - stuningowana 680tka. Od topowego Keplera z poprzedniej serii różni się podniesionymi fabrycznymi zegarami oraz nową wersją technologii GPU Boost 2.0 która pozwala utrzymać karcie wyższy zegar pod obciążeniem. Na uwagę zasługuje podniesienie efektywnego zegara pamięci do wartości 7012 MHz co pozwoliło zwiększyć przepustowość pamięci o 17%. Czy taki stuningowany GTX 680 poradzi sobie z Radeonem 7970 GHz edition? Przekonamy się. Bohaterami testu będą dwie fabrycznie podkręcone 770tki - Gigabyte Windforce 3 i Zotac Amp oraz Sapphire 7970 Vapor-X GHz edition.

Gigabyte GTX 770 Windforce 3 


Specyfikacja Gigabyte GTX 770 Windforce 3:
  • Zegar bazowy rdzenia: 1137 MHz
  • Zegar boost: 1189 MHz, Max boost 1241 MHz (sztuka testowa)
  • Zegar pamięci: 7012 MHz
  • Ilość pamięci 2 GB GDDR5 na szynie 256 bit
  • Układ graficzny GK104 (28 Nm)
  • Zasilanie 6 + 8 pin
  • Długość karty: 29.2 cm (ze śledziem), 28 cm w obudowie
W pudełku otrzymujemy dwie przejściówki zasilające 6 i 8 pin oraz płytę ze sterownikami. Na śledziu znajdują się standardowe wyjścia: hdmi, display port oraz 2 DVI. Za chłodzenie odpowiada autorska konstrukcja Windforce 3 składająca się ze sporych rozmiarów radiatora, sześciu rurek cieplnych oraz trzech wentylatorów o średnicy 75mm. Warto zaznaczyć że zarówno kości pamięci jak i sekcja zasilania są przykryte termo padami które mają styk z radiatorem. Płytka drukowana została wykonana w kolorze czarnym. Sekcja zasilania jest 8 fazowa, dla porównania referent posiada 5 fazową. Karta została fabrycznie podkręcona względem referencyjnego modelu GTX 770. Co ciekawe sztuka testowa boostowała się aż do 1241 MHz, co jest zasługą wysokiego ASIC score (82.3%). Fabryczne napięcie rdzenia w trybie boost wynosi 1.2 V. Parametry pracy karty pod obciążeniem przedstawione są na zrzucie ekranu z Crysis 3. 






Zotac GTX 770 Amp 


Specyfikacja Zotac GTX 770 Amp:
  • Zegar bazowy rdzenia: 1150MHz
  • Zegar boost: 1202 MHz, Max boost 1241 MHz (sztuka testowa)
  • Zegar pamięci: 7200 MHz
  • Ilość pamięci 2 GB GDDR5 na szynie 256 bit
  • Układ graficzny GK104 (28 Nm)
  • Zasilanie 6 + 8 pin
  • Długość karty: 28.2 cm (ze śledziem), 27 cm w obudowie
W pudełku otrzymujemy dwie przejściówki zasilające 6 i 8 pin, przejściówkę DVI-D-SUB, instrukcję obsługi, naklejkę z logiem producenta, płytę ze sterownikami oraz kupon na pełne wersje gier z serii Splinter Cell. Na śledziu znajdują się standardowe wyjścia: hdmi, display port oraz 2 DVI. Za chłodzenie odpowiada autorska konstrukcja Dual Silencer składająca się z radiatora, pięciu miedzianych rurek cieplnych oraz dwóch wentylatorów o średnicy 90 mm. Pamięci oraz sekcja zasilania przykryte są dodatkowymi radiatorami. Sekcja zasilania jest 5 fazowa. Sztuka testowa boostowała się do 1241 MHz. Fabryczne napięcie rdzenia w trybie boost wynosi 1.187 V. Parametry pracy karty pod obciążeniem przedstawione są na zrzucie ekranu z Crysis 3.








Sapphire 7970 Vapor-X GHz edition 


Specyfikacja Sapphire 7970 Vapor-X GHz edition:
  • Zegar rdzenia: 1050MHz
  • Zegar pamięci: 6000 MHz
  • Ilość pamięci 3 GB GDDR5 na szynie 384 bit
  • Układ graficzny Tahiti XT (28 Nm)
  • Zasilanie 6 + 8 pin
  • Długość karty: 28.8 cm (ze śledziem), 27.6 cm w obudowie
Na śledziu znajdują się standardowe wyjścia: hdmi, display port oraz 2 DVI. Chłodzeniem karty zajmuje się autorska konstrukcja Vapor-X składająca się z komory parowej, radiatora, czterech rurek cieplnych oraz dwóch wentylatorów o średnicy 90 mm. Producent ustawił dość agresywny profil wentylatorów który zapewnia niższe temperatury jednak kosztem hałasu. Karta pod obciążeniem jest zdecydowanie głośniejsza od konkurencyjnej 770tki od Gigabyte lub Zotac-a. Pamięci przykryte są termo padami i mają styk z radiatorem. 8-fazowa sekcja zasilania przykryta jest dodatkowym radiatorem. Płytka drukowana została wykonana w kolorze niebieskim. Z boku radiatora umieszczone jest podświetlane na biało logo Sapphire. Parametry pracy karty pod obciążeniem przedstawione są na zrzucie ekranu z Crysis 3.








Platforma testowa 


SystemWindows 7 x 64 Professional
Procesor: i7 3770K @ 4.4 GHz
Chłodzenie procesora: Prolimatech Megahalems Black
Płyta główna: Asus Sabertooth Z77
RAM: G Skill Sniper 2 x 4GB, 1866 MHz, CL 9-10-9-28 2T
Karty graficzne: Gigabyte GTX 770 Windforce 3, Zotac GTX 770 AmpSapphire 7970 Vapor-X
Dysk twardySamsung S830
Zasilacz: Seasonic X-760
Obudowa: NZXT Phantom 410

Procedura testowa 


Sterowniki: NVIDIA: 320.18, AMD: Catalyst 13.6 beta 2

Zegary testowe kart: 
  • Gigabyte GTX 770, zegary fabryczne: rdzeń 1241 MHz (Kepler boost), pamięci 7012 MHz, zegary po podkręceniu: 1306 MHz (Kepler boost), 7560 MHz
  • Zotac GTX 770 Amp, zegary fabryczne: rdzeń 1241 MHz (Kepler boost), pamięci 7012 MHz, zegary po podkręceniu: 1293 MHz (Kepler boost), 7500 MHz
  • Sapphire 7970 Vapor-X, zegary fabryczne: rdzeń 1050 MHz, pamięci 6000 MHz, zegary po podkręceniu: 1150 MHz, 6800 MHz
Benchmarki / gry testowe i ustawienia:
  • 3DMark11, tryb Performance. Podaje wynik karty graficznej Graphics score oraz wynik ogólny Performance score.
  • Fire Strike, tryb Performance. Podaje wynik karty graficznej Graphics score oraz wynik ogólny Performance score.
  • Tomb Raider. Jako lokację testową przyjąłem odcinek kiedy po wyjściu z jaskini zbliżamy się do rozbitego samolotu a następnie przechodzimy po nim na drugą stronę przełęczy. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć

  • Hitman Absolution. Jako lokację testową przyjąłem misję "Płonący Hotel", odcinek od początku misji gdzie znajdujemy się w płonącym pokoju aż do momentu kiedy wchodzimy po drabinie na dach hotelu. Dokładny fragment rozgrywki jest zaprezentowany na filmiku w sekcji z wynikami. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć
  • Crysis 3. Jako lokację testową przyjąłem miejsce na mapie "Witamy w dżungli" gdzie po zniszczeniu wieżyczki zbliżamy się do małego jeziorka i pokonujemy trzech przeciwników strzałami z łuku, teren pokrywa gęsta trawa. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć

  • Battlefield 3. Jako lokację testową przyjąłem misję "Operacja Gilotyna", odcinek od początku misji aż do momentu kiedy przechodzimy na drugą stronę muru i zaczyna się wymiana ognia. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć

  • Far Cry 3. Test obejmuje krótki spacer po wiosce Amanaki a następnie przejazd Jeepem przez zalesiony teren. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć

  • Sleeping Dogs. Jako lokację testową wybrałem misję "Pod przykrywką", gdzie wymuszamy haracz od sprzedawców. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć

  • Metro 2033. Jako lokację testową przyjąłem misję Prolog, odcinek kiedy wychodzimy na powierzchnię i zakładamy maskę, następnie pokonujemy 3 potwory i dochodzimy do wieży. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć

  • Metro Last Light. Jako lokację testową przyjąłem bagna na mapie "Ogród". Test obejmuje krótką scenkę renderowaną w czasie rzeczywistym przez silnik gry oraz spacer po bagnach, po drodze zabijamy jednego potwora. Ustawienia graficzne:
kliknij aby powiększyć

W przypadku testów z gier podaje średni fps i minimalny fps na podstawie pomiaru z frapsa. Dokładny fragment rozgrywki prezentujący lokacje testowe jest przedstawiony na filmikach w sekcji z wynikami. Dla GTX 770 na wykresach podaje rzeczywisty zegar (Kepler boost) jaki osiągnęła karta w czasie testu odczytany z monitoringu EVGA PrecisionX, w przypadku Radeona 7970 podaje rzeczywisty zegar odczytany z monitoringu GPU-Z.

Wyniki


3DMark11



W teście syntetycznym 3DMark11 lepiej wypada GTX 770. Radeon 7970 nawet po podkręceniu nie zdołał dogonić fabrycznego GTX 770 od Gigabyte i Zotac-a.


Fire Strike



W teście syntetycznym Fire Strike Gigabyte 770 pokonał po wyjęciu z pudełka Sapphire 7970 o 3.7 %. Po podkręceniu karty mają zbliżoną wydajność.


Tomb Raider

Poniższy filmik prezentuje lokację testową:



W Tomb Raiderze wydajność GTX 770 i Radeona 7970 jest zbliżona. Jednak po podkręceniu Radeon wysuwa na się na prowadzenie.


Hitman Absolution

Poniższy filmik prezentuje lokację testową:



W Hitmanie Radeon 7970 jest minimalnie lepszy od fabrycznie podkręconego Zotaca 770 i Gigabyte 770. Jednak po podkręceniu zwiększa swoją przewagę do 6.3 %.


Crysis 3

Poniższy filmik prezentuje lokację testową:



W Crysis 3 wyraźnie lepiej wypada GTX 770 mimo że gra jest sygnowana logiem AMD. Radeon nawet po podkręceniu nie uzyskał wydajności Gigabyte GTX 770 na fabrycznych zegarach.


Battlefield 3

Poniższy filmik prezentuje lokację testową:



W Battlefield 3 wydajność kart po wyjęciu z pudełka jest bardzo zbliżona. Po podkręceniu Radeon uzyskał wyższą wydajność niż konkurencyjny GTX 770.


Far Cry 3

Poniższy filmik prezentuje lokację testową:



W Far Cry 3 wyraźnie lepiej od konkurenta z AMD wypada GTX 770 pomimo że gra jest sygnowana programem AMD Gaming Evolved.


Sleeping Dogs

Poniższy filmik prezentuje lokację testową:



W Sleeping Dogs nieco lepszą wydajność zapewnia Radeon 7970. Gra jest również sygnowana logiem AMD.


Metro 2033

Poniższy filmik prezentuje lokację testową:



W Metro 2033 wyraźnie lepiej wypada Radeon 7970. GTX 770 nie zdołał dogonić rywala nawet po podkręceniu.


Metro Last Light

Poniższy filmik prezentuje lokację testową:



W najnowszej części Metro o wiele lepiej radzi sobie GTX 770. W testowanej lokacji Radeon wypadł dość słabo, nawet po OC nie dogonił fabrycznego Gigabyte GTX 770.


Podkręcanie


Do podkręcania kart użyłem programu EVGA PrecisionX v4.2 dla GTX 770 oraz Trixx w przypadku Radeona 7970. Dla GTX 770 ustawiłem suwak napięcia na +12 (dopuszczalne maksimum), zwiększyłem limity temperatury i "power target" do maksymalnych wartości, odznaczyłem opcję "linked" i ustawiłem priorytet na temperaturę. Dzięki temu karty utrzymywały stały zegar boost pod obciążeniem. Co ciekawe w przypadku karty Gigabyte żaden program monitorujący nie pokazał zmiany fabrycznego napięcia 1.2 V, natomiast w przypadku Zotaca programy monitorujące pokazały wzrost napięcia do wartości 1.212 V. W przypadku Radeona ustawiłem suwak napięcia na maksimum 1.3V. Testy zostały wykonane na fabrycznym profilu wentylatorów a uzyskane zegary były w pełni stabilne w grach. Należy jednak pamiętać że możliwości OC zależą od sztuki i nie każda sztuka będzie wstanie uzyskać stabilne zegary po podkręceniu zbliżone do tych zaprezentowanych w artykule. W poniższej tabeli prezentuje wzrost wydajności na poszczególnych kartach po podkręceniu.


GTX 770 zarówno od Zotaca jak i Gigabyte są kartami fabrycznie podkręconymi, z tego powodu mają mniejszy zapas potencjału podkręcania. Po podkręceniu uzyskałem na nich wzrost wydajności odpowiednio 3.2 - 4.7 % w przypadku Zotaca oraz 5.2 - 6.3 % w przypadku karty Gigabyte która podkręciła się minimalnie wyżej od Zotaca. Radeon 7970 podkręcał się nieco lepiej i po OC uzyskałem na nim wzrost wydajności rzędu 8.3-10%. Jako zapalony overclocker przedstawiam również maksymalne wyniki jakie udało mi się uzyskać w benchmarkach 3DMark11 oraz Fire Strike na testowanych kartach. Testy zostały wykonane przy ustawieniu wentylatorów na karcie na maksimum a uzyskane zegary nie były stabilne w grach.



Zrzuty ekranu z wynikami:
kliknij aby otworzyć w nowej karcie
    


Porównanie wydajności


Na poniższych wykresach przedstawiam porównanie wydajności pomiędzy Sapphire 7970 a Gigabyte GTX 770 po wyjęciu z pudełka oraz po podkręceniu. Kolor czerwony na wykresie oznacza przewagę Radeona, kolor zielony przewagę GTX 770.



W testowanych grach po wyjęciu z pudełka wyższą wydajność zapewnia Gigabyte GTX 770. Wygrywa wyraźnie z rywalem w gorących tytułach jak Crysis 3 czy Metro Last Light. W popularnym Battlefield 3 mamy remis ze wskazaniem na GTX-a. Sytuacja nieco zmienia się po podkręceniu. Radeon odrabia straty i wyprzedza wydajnościowo 770tkę w Battlefield 3 oraz w Tomb Raiderze. Należy też zauważyć że sztuka testowa 7970 nie podkręcała się tak dobrze jak testowane 770tki. Stabilne 1150 MHz na rdzeniu oraz 6800 MHz są wynikiem przeciętnym, bardzo dobra sztuka 7970 będzie w stanie uzyskać powyżej 1200 MHz na rdzeniu.


Temperatura


Do pomiaru temperatury posłużył program HWInfo. Podaje maksymalną temperaturę w spoczynku oraz pod obciążeniem podczas 10 minutowej rozgrywki w Crysis 3 zarówno na fabrycznych zegarach jak i po podkręceniu. Należy jednak pamiętać że nie można bezpośrednio porównywać temperatur dwóch różnych układów.


W przypadku testowanych GTX-ów 770 nieco lepiej wypada chłodzenie Gigabyte zapewniając pod obciążeniem o 4 C niższą temperaturę niż chłodzenie Zotaca. Hałas na obu kartach jest porównywalny, trudno jest wskazać kartę cichszą. Z kolei w spoczynku karta Gigabyte jest najcichsza z całej trójki, obroty wentylatorów wynoszą wtedy zaledwie 900 rpm. W przypadku testowanego Radeona od Sapphire chłodzenie zapewnia stosunkowo niskie temperatury pod obciążeniem, dla porównania referent 7970 osiąga blisko 80 C. Jednak jest to okupione dość wysokim poziomem hałasu. Fabryczny profil wentylatorów jest zdecydowanie zbyt agresywny przez co karta jest wyraźnie głośniejsza od testowanych Gigabyte i Zotaca 770. 


Pobór energii


Pomiar poboru energii wykonałem za pomocą cyfrowego watomierza EM-240. Podaje maksymalny odczyt poboru energii całej platformy (bez monitora) w spoczynku oraz pod obciążeniem podczas 10 minutowej rozgrywki w Crysis 3 zarówno na fabrycznych zegarach jak i po podkręceniu.


Pobór energii testowanych kart w spoczynku jest bardzo zbliżony. Pod obciążeniem po wyjęciu z pudełka to Radeon pobierał nieco mniej energii od konkurentów, jednak trzeba mieć na uwadze fakt że obie 770tki to fabrycznie podkręcone modele. Sytuacja odwraca się po podkręceniu gdzie pobór energii na Radeonie jest wyraźnie wyższy niż na testowanych 770tkach.


Podsumowanie


Czy stunnigowany GTX 680 poradził sobie z Radeonem 7970 GHz edition? Porównując wydajność jaką dostajemy po wyjęciu z pudełka to 770tki od Zotac-a i Gigabyte zapewniły lepsze osiągi w 7 z 10 testowanych gier i benchmarków. W Crysis 3, Far Cry 3 oraz Metro Last Light osiągnęły wyraźną przewagę nad konkurentem od AMD. W popularnym Battlefield 3 który często jest wyznacznikiem wydajności dla wielu graczy mamy remis ze wskazaniem na GTX-a. Sytuacja zmienia się po podkręceniu. Radeon odrabia starty i wyprzedza konkurenta w Battlefiled 3 oraz Tomb Raider. Jednak jest to okupione wyższym poborem energii. Porównując dwie 770tki od Gigabyte i Zotaca, to karta Zotac-a oferuje po wyjęciu z pudełka wyższą wydajność o 0.9 - 1.9 %. Atutem Zotaca jest też dłuższa gwarancja która wynosi 5 lat oraz pakiet gier z serii Splinter Cell. Z kolei Gigabyte wypadł nieco lepiej w kwestii wydajności chłodzenia zapewniając pod obciążeniem temperaturę niższą o 4C przy podobnym poziomie hałasu. Patrząc na ceny bohaterów dzisiejszego testu, to Radeona od Sapphire możemy kupić od 1599 PLN, Gigabyte 770 Windforce 3 od 1594 PLN, za Zotaca trzeba nieco dopłacić do 1681 PLN. Zaletą karty od AMD jest promocja "Never Settle", z kolei NVIDIA oferuje technologię PhysX i TXAA. Obie karty są ciekawą propozycją dla gracza i wybór jest raczej kwestią indywidualnych upodobań czy też wydajności w konkretnej grze.


Gigabyte GTX 770 Windforce 3 Cena: ok. 1600 PLN

Zalety: 
  • Nieco wyższa wydajność po wyjęciu z pudełka w porównaniu do konkurencyjnego 7970 GHz edition
  • Wysokie fabryczne podkręcenie
  • Cena konkurencyjna względem 7970 GHz edition
  • najcichsza w spoczynku z trójki testowanych kart
  • Wreszcie czarne PCB (płytka drukowana)
Wady:
  • Słabe wyposażenie pudełka
  • Mogłaby być nieco cichsza pod obciążeniem


Zotac GTX 770 Amp. Cena: ok. 1700 PLN

Zalety: 
  • Nieco wyższa wydajność po wyjęciu z pudełka w porównaniu do konkurencyjnego 7970 GHz edition
  • Najwyższe fabryczne podkręcenie wśród 770tek
  • Pakiet gier Splinter Cell
  • 5 lat gwarancji
Wady:
  • Wydajność chłodzenia nieco słabsza od Gigabyte
  • Mogłaby być nieco cichsza pod obciążeniem


Sapphire 7970Vapor-X GHz edition Cena: ok. 1600 PLN

Zalety: 
  • Wysoka wydajności w 1920x1080
  • Wydajny system chłodzenia
  • Pakiet gier z promocji 'Never Settle"
Wady:
  • Głośna pod obciążeniem
  • Niebieskie PCB może się nie podobać zwolennikom moddingu


Serdecznie dziękuje firmom Zotac, Gigabyte oraz Sapphire za dostarczenie sprzętu do testów.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz